PREAMBULA:
Festival STARÉ NOTY MLADÝCH STRÚN EURÓPY / SNMS – E/ je koncipovaný ako nesúťažné podujatie určené mladým priaznivcom tradičnej a ľudovej hudby združených v ľudových hudbách alebo zoskupeniach, ktoré sú programovo vedené k spoznávaniu, pestovaniu a šíreniu hudobných tradícií Slovenska a cez ne k vnímaniu osobitosti a špecifík tradičnej a ľudovej hudby iných národov Európy.
Festival SNMS – E usiluje o dosiahnutie vyššie uvedených zámerov cez tieto prostriedky a aktivity:
1 – účinkovanie ľudových hudieb zo Slovenska a zahraničia pre žiakov
základných a stredných škôl a sprostredkovať im často aj prvé kontakty
so živou interpretáciou hudby a spevu,
2 – umožňovať cez nekonfrontačné prehliadky pripravených hudobných blokov vzájomné spoznávanie rôznych prístupov k preberaniu hudobných nárečí, rôznej dramaturgickej výstavby malých hudobných programov primeraných hudobným dispozíciám interpretov,
3 – vytvárať príležitosti a spoločné hranie účastníkov festivalu bez ohľadu na ich technickú a hudobnú vyspelosť a tým získavať nadšenie a skúsenosti,
4 – cez komponované programy či recitály umožňovať často aj prvé kontakty s profesionálnymi umelcami, či výnimočnými talentami z radov mladých,
5 – umožňovať spoznávanie aj iných hudbe blízkych umeleckých žánrov, rôzne druhy tancov, výtvarného aj dramatického umenia,
6 – v rozpravách aj diskusiách umožňovať mladým hudobníkom a vedúcim hudieb získavať rozhľad v rôznych pedagogických interpretačných, dramaturgických témach,
7 – cez rozmanité výstavy pomôcť im prenikať do histórie hudby, osobných profilov umelcov, podstaty múzejníctva, zberateľstvá, ale aj výroby hudobných nástrojov,
8 – návštevami múzeí, nevšedných zákutí prírody a histórie rozširovať duševný obzor mladých ľudí,
9 – stretnutiami s výnimočnými tvorcami vyššieho umenia s ich tvorbou, názormi, postojmi získavať základňu pre rozvíjanie vlastného talentu a duchovného rozhľadu,
10 – prispievať k rozvíjaniu tvorivosti mladých ľudí vštepovaním ideálov a princípov humanizmu, lerancie, a pluralizmu
11 – pestovať v mladých ľuďoch vzťah k živej aj neživej prírode ako základne pre existenciu človeka a kultúr ktoré vytvoril.
Prečo festival (po prvých 15. ročníkoch v Habovke) pokračuje v Terchovej?
Myšlienkami sústrediť sa na formovanie podujatí venovaných mládeži a
hlavne mimo centier kultúrneho diania som sa začal zaoberať po
polročnom pôsobení vo funkcii predsedu Výboru Matice slovenskej.
Spoznal som realitu. To, že cesta k formovaniu podujatí novej generácie
cez túto inštitúciu, (aj napriek tomu, že sa k jej skutočnému oživeniu
hlásilo mnoho významných osobnosti slovenskej kultúry a vedy a že mnohé
Miestne odbory či Domy MS sú nepretržite aktívne) nevedie. A tak som
postupne, buď z vlastnej iniciatívy alebo prizvaný k iniciatíve iných,
začal formovať viaceré od sebe úplne odlišné podujatia. Prvým boli
Cyrilometodské dni v Terchovej, po nich Staré nôty mladých strún (od 9
ročníka) Európy v Habovke, Dni kolied kresťanov Slovenska v
Chrenovci-Brusne, Ozveny staroslovienčiny pod Kráľovou hoľou v
Telgárte, Liptovské dni matky v Liptovských Sliačoch, Letné tvorivé
tábory v Malatinej, Letokruhy človeka a krajiny pod Svoradom vo Veľkom
Borovom a bol som prizvaný k koncipovaniu a štartu medzinárodnej súťaži
Čírenie talentov v Dolnom Kubíne, ktorá po 6. ročníku pokračuje pod
názvom Talenty pre Európu. Skúsenosti z tvorby pre mnohé festivaly, z
tvorby putovných programov, ale aj zo scénografickej praxe som chcel
zúročiť. Ponúknuť všade tam, kde sa k tomu nájde úrodná pôda v
spoločenskom vedomí.
Takmer všetky spomínané periodické podujatia dodnes pokračujú. Niektoré
stojac na vlastných (aj keď nie pevných) nohách, s rôznou mierou
nadhľadu na svoje pôvodné, širšie pôsobenie a poslanie. Pre také sa
totiž treba dokázať zbaviť úzkeho, lokalpatriotského pohľadu, v ktorom
prevažuje názor, že len to čo prináša priamy úžitok pre obec a
okamžite, má zmysel. Na šírku a výšku v konaní, myslení, treba dorásť.
A to sa nedá za pol generácie. A robiť medzinárodné podujatie so
skupinou nadšencov, ktorí kdesi pricestujú na tri dni a suverénne
riadia program pre 500 mladých účinkujúcich (pričom domácich v drvivom
počte ročníkov vždy vtedy nezmeniteľne zamestnáva sadenie zemiakov) sa
dá rok, dva. Ale desať, pätnásť? Taký pohár vždy pretečie.
Staré nôty mladých strún Európy však nezmeniteľne pomohli natoľko
rozšíriť záujem o tradičnú a ľudovú hudbu (na 16 ročníkoch sa ich
zúčastnilo a formovalo viac ako 110 hudieb), že ich miesto, s celým
spektrom náročného programu, sa stali pre Slovensko nezastupiteľné.
Žiadna inštitúcia podujatie tohto druhu neusporiada. Preto som 16.
ročník (2006) koncipoval ako Tvorivý tábor, na ktorom skupina 45
mladých ľudí zo Slovenska a Českej republiky usilovala nájsť nové, aj
dnešné výdobytky techniky využívajúce cesty k šíreniu a kultúrneho
dedičstva. A pripravoval pokračovanie v zodpovedajúcich podmienkach.
Štyri desaťročia návštev Terchovej, spolupráca na desiatkach programov
s najmladšími aj najstaršími Terchovčanmi pre rôzne festivaly a putovné
programy, mi umožnili spoznať mnohých zanietených, obetavých a hlavne
schopných organizátorov. Zašiel som za nimi, za vedením obce a pochodil
som. Aj keď neistotu z trvalejšieho prísľubu spôsobenú očakávaním „ ako
dopadnú voľby“, bolo cítiť.
Vedeniu obce však Terchovci dali dôveru a ono zas môjmu konceptu
Starých nôt mladých strún Európy. Záujem, ktorý prejavili všetky hlavné
mienkotvorné osobnosti v Terchovej, aj vedúci Odboru kultúry na VUC a
riaditeľka Regionálneho osvetového strediska v Žiline, prekročil všetky
moje očakávania. Miera zodpovednosti, nasadenia, očakávania, je
naplnená. Mnohé, 16. ročníkmi SNMS-E už overené a zabehané je prehľadné
pre tých, ktorí sa na podujatí zúčastňujú už viac ako 10 rokov. Prídu
pomôcť odštartovať 17. ročník aj s mnohými novinkami, aby sa ďalších, v
čo pevne verím, suverénne zhostili už domáci, Terchovci.
ORGANIZÁTORI:
* OBEC TERCHOVÁ (OcÚ, MsKS, R.k. farsky úrad, ZŠ)
Garant produkcie a programov III. etapy (pre hudby zo zahraničia a Slovenska)
* AIA CENTRUM Viliam J. Gruska BRATISLAVA
Garant dramaturgie, výstav a výtvarných aktivít a produkčného konceptu
* OKRESNÉ OSVETOVÉ STREDISKO v Žiline
Garant časti II. etapy, programov III. etapy mimo Terchovej
* MESTSKÉ DIVADLO ŽILINA
Garant produkcie a programov II. etapy – Centrum v Žiline
* OBEC ZÁZRIVÁ (OcÚ, MsKS, R. k. farský úrad, ZŠ)
(spoluorganizátor pre III. etapu)
* DOM Matice slovenskej v Žiline
* FARSKÝ ÚRAD ECAV v Žiline
Garanti programu Talent je dar
Veľká rada SNMS - E
* Mgr. Monika Barabášová * Oľga Baránková * Mgr. Katarína Bieliková *
Roman Berky * Miloš Bobáň * Anton Budinský * Mgr. art. Martin Budinský
* Mgr. Jana Bugáňová * Mgr. Ján Boleček * Mgr. Daniel Borcovan * Pplk.
Ing. Gabriel Cibira * Beáta Cibirová * Mgr. Beáta Čečková * Mgr.
Andreja Danková * Zuzna Dejčíková * Janka Droppová * Juraj Dubovec *
Matej Galgóci * Doc. Ing. Viliam J. Gruska * Mgr.
Zuzana Gregorovičová * Veronika Hajasová * Mgr. Ladislav Hanuliak * Ján
Hanuliak * Ing. Jozef Hesko * PaedDr. Judita Hencovská * Mgr. Richard
Janoštín * Martin Janšto st.
* Martin Janšto ml. * Juraj Jakubík * Ing. František Kadaš * Terézia
Klempárová * Vincent Krkoška * Mgr. Ľubica Kullová * Mgr. art. Milan
Lariš * Lukáš Mackovjak * Tibor Mahut * Michal Maliarik * Vladimír
Mihálik * Mgr. Milan Moravčík * Ján Miho * Alojz Mucha * Mgr. Peter
Ničík * Eva Obselková * Mgr. Peter Obuch * Mgr. Renáta Opálková *
Ondrej Priehoda * PhDr. Soňa Řeháková * Mgr.
Mária Straková * Ondrej Štefko * Ing. Emil Trgiňa * Ing. Jozef Trgiňa *
Rudolf Patrnčiak * Jiři Plocek * Viktor Vallo * Anna Vičárová * Mgr.
Michal Veselský * Zbyněk Žůrek *Katarína Halapiová *Helena Laščiaková
SÚVISLOSTI kultúry a prírody, alebo O BUDÚCNOSTI
Staré nôty mladých strún Európy sú ojedinelým podujatím v oblasti
ľudovej hudby zameraným na najmladšiu generáciu nielen v Európe. Tak
ich vnímajú mnohí pedagógovia z rôznych krajín, v ktorých sa intenzívne
venujú pestovaniu kontinuity v rozvíjaní tradícií čím chránia svoju
regionálnu originalitu. Od prvého ročníka, (1991), keď Jozef Vidiečan,
osobnosť ktorá mi bola inšpirujúcim podnetom pre vznik tohto podujatia,
sa úzkostlivo strážia a dodržiavajú všetky jeho základné východiska a
ciele. Taký bol aj ujo Vidiečan. Nezlomný vo viere, originálny v hudbe,
bezodný pamätník a rozprávač, tesársky majster nad majstrov. 25 rokov
už nikto jeho hudbu nepotreboval, tak hrával, každú nedeľu po kostole,
sám pre seba. Vydržal so svojou muzikou, aby sa nakoniec stal jej
vzkriesiteľom aj symbolickým podnetom k SNMS-E s takýmito obrysmi,
ktoré znovu zhrniem:
* Festival je nesúťažnou konfrontáciou ciest a nadšenia pre tradičnú a
ľudovú hudbu, bez rozdielu vyspelosti jednotlivých hudieb.
* Mladým nadšencom sa na ňom sprístupňujú rozmanité hudobné aj umelecké žánre, s ktorými sa mnohí stretávajú prvý raz.
* Dramaturgia festivalu vytvára osobitné priestory pre výnimočných
interpretov z radov mladých, začínajúcich, ale aj zrelých,
profesionálnych umelcov. Tí predvádzajú účastníkom vrcholné výkony,
ponúkajú svedectva o možnostiach a hraniciach za ktorými sa oplatí ísť.
* Výstavami na rôzne témy sa rozširujú účastníkom obzory poznania.
* Výberom sprievodných podujatí v prírode, myšlienok, ktoré rámcujú,
uvádzajú, dopĺňajú jednotlivé programy sa vštepujú od vedomia
účastníkov princípy a postoje, ktoré presvedčivo dokumentujú že ....
"...daň ktorú platíme za dnešný civilizačný úspech je vysoká.
...Človek, ako jediný živý tvor je schopný intelektuálnej sebareflexie,
tvorivosti, obdivu, viery, lásky a pokory a ktorý má priamu osobnú
účasť na božstve, je však nečakane konfrontovaný s tým, že planétu zem
svojou vlastnou kultúrou nenávratne poškodzuje.... Príčinou tejto
deštrukcie je vedomé i spontánne vytváranie umelých kultúrnych
štruktúr, ktoré vznikajú nielen v rozpore s prirodzenou pozemskou
usporiadanosťou, ale dokonca na jej úkor. ...Ak nechceme vlastnou vinou
predčasne vyhynúť, nemáme inú možnosť, než študovať proces spontánneho
vytvárania kultúry ľudskou aktivitou a túto pravdu ako novú negatívnu
spätnú väzbu začleňovať aj do systému všeobecného vzdelávania.
Spontánne ekonomické regulatívy, trh a princíp zisku, objavené v čase
ekologickej bezstarostnosti, túto úlohu prevziať nemôžu: vedú kultúru k
expanzii, a tým ku ekologickej katastrofe. ....Ale už len rozpoznanie
viny človeka na možnom predčasnom zániku kultúry predpokladá inú
filozofiu, výchovu, vzdelanie a hodnotovú orientáciu ľudí. Predpokladá
predovšetkým úctivý vzťah k prírode..."
In: Jozef Šmajs OHROZENÁ KULTÚRA.
Festival si nekladie za ciele vstupovať do vedomia najmladšej generácie
s takto filozofický formulovanými stanoviskami vedcov. Poznanie
mladých, ich vedomostnú výbavu a prípravu ďaleko prevyšujú. No samotná
podstata ich záujmu o umenie, hudbu, tradície, o porozumenie pre iné
regionálne kultúrne prejavy sprostredkované hudbou, patrí k dôležitému
článku prípravy pre ich budúce smerovanie, kroky a činy. K ním ich môžu
doviesť tí, ktorí ich vedú aj k hudbe. No aj tí hľadajú orientáciu v
dnešnej spleti informácií, poloprávd a lží reklamných sloganov, ktoré
veľkými písmenami lákajú bombastickou ponukou a úplne drobnými
písmenami dopovedajú obmedzenia, podmienky (aby ich mohli, v prípade
potreby) právne obhájiť.
Dôležitosť a dominantnosť rovnováhy kultúry, ktorej súčasťou sú aj
tradície a medzi nimi s významným miestom aj hudba a príroda (ku ktorej
sa v našich prírodných podmienkach radí osobitný kultúrny fenomén –
drevo), sa snaží znakom vyjadriť aj logo Starých nôt mladých strún
Európy: polovičkou huslí a polovičkou smreka v jednom celku.
Využitím toho najzákladnejšieho čo robí v našom vedomí ihličnatý strom
stromom, kolieska z kmeňa, šišky a myšlienky, vznikli aj mnohé ozdoby –
doplnky prostredí, v ktorých sa bude tohotoročný 17. Festival tradičnej
a ľudovej hudby mladých uskutočňovať.
Celý štáb pripravovateľov a takmer 400 mladých muzikantov a ďalších
účinkujúcich sú presvedčení, že v Terchovej, hlavne medzi jej mládežou,
nájdu svojich stúpencov, ozajstných kamarátov.
Doc. Ing. Viliam Ján Gruska,
dramaturg, garant programov a výtvarného rámca, produkčný koordinátor
Komentujte
- Pridávate komentár ako hosť. Registrovať alebo prihlásiť sa do Vášho účtu.